tirsdag den 11. november 2014

Gravid i det offentlige

Vi hører meget om besparelser i det offentlige og især sundhedsvæsenet- der findes nogle forfærdelige historier og jeg bliver så trist hver gang jeg læser om børn der ikke får den hjælp de har behov for, syge der tvinges til at arbejde, ældre der sidder ene og alene og bliver glemt og skal spise flere dage gammel vakuumpakket mad... Men dette indlæg er ikke et af dem, her vil jeg gerne fortælle om når det offentlige virker...

Vi har et handicappet barn, som vi har brug for en del hjælp til, for at hans hverdag kan hænge sammen og vi som familie også kan... Nogle ting skal vi kæmpe for, det tager lang tid og man skal selv kende lovgivningen, men allround får vi god hjælp og det er vi yderst taknemmelig for. Man ved stadig ikke hvorfor Mads er handicappet, noget stammer fra en genfejl, andet fra graviditeten og fødslen af ham, og noget kan ikke forklares- et af naturens luner.. Og nu hvor jeg er gravid igen er der mange ting der er svært for moren, der er mange tanker hvad nu hvis? Og hvordan vil det gå og især fødslen som nærmer sig med hastige skridt er direkte angst provokerende... Jeg går fra tanken om at vi aldrig skulle have haft er barn mere til at det skal nok gå..
 Heldigvis er vi tilknyttet et fantastisk sygehus, som virkelig er på tæerne og gør hvad de kan for at få mig bedst muligt igennem, det er samme sygehus som vores søn er tilknyttet og vi oplever stor sammenhæng i indsatsen... De er aldrig mere end et opkald væk, jeg skal bare ringe så bliver jeg scannet eller komme ind til et tjek, vi har dog ikke benyttet os af det, men bare det at have det i baghovedet, at de er der for dig og de tager sig tid. Igår var vi til rundvisning på fødegangen, noget de havde sat ekstra i værk fordi jeg ikke skulle stå og bryde sammen mens der stod andre kommende forældre.. Vi fik set barselsgangen hvor jeg skal være to dage hvor de vil obse lillesøster og jeg kan hvile, her igen har afdelingerne arbejdet flot sammen, det er vores søns neurolog der har bedt om at de lige holder ekstra øje med os. Jeg er meget imponeret og taknemmelig over at møde så kompetent sundhedspersonale og opleve at tingene fungerer... Som en sød sygeplejerske sagde til mig: det kan godt ske vi skal spare men vi skal have plads til individuelle forløb... 

Og her er tyksakken :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar